Als communicatiemedewerker besteed je veel tijd aan het schrijven van teksten. Of het nu gaat om een direct mail voor Sales, een persbericht, artikelen in het personeelsblad, e-mails, websiteteksten, u wordt geacht ze te schrijven.
Tijdens de zeer praktische training SCM leert u om op vlotte wijze, aantrekkelijke teksten te schrijven. In de training SCM leert u niet alleen de creatieve aspecten van het schrijven maar ook het proces dat leidt tot een professioneel schrijfproduct.
Deze training is voornamelijk bedoeld voor communicatiemedewerkers en iedereen die van professioneel schrijven zijn beroep maakt.
Na afloop van deze driedaagse training bent u in staat om op een vlotte wijze, volgens de geldende structuurvoorschriften, professionele schrijfproducten te produceren.
Deze driedaagse training is zeer praktisch van aard. Vanuit een theoretisch kader, wordt telkens geoefend. U krijgt feedback op uw schrijfproducten. Dit gebeurt op een opbouwende maar kritische manier! Wij vinden dat op deze wijze, het leereffect het grootst is. Ook neemt u schrijfproducten uit uw eigen praktijk mee, die tijdens de bijeenkomsten besproken worden.
Omdat de groepen vaak divers qua samenstelling zijn, zal de trainer samen met de groep accenten leggen voor wat betreft de te behandelen onderwerpen. De tweede trainingsdag zal voor een groot deel in het teken staan van correct Nederlands (grammatica, spelling en stijlfiguren.
Drie dagen. Tussen de trainingsdagen zit een periode van twee weken.
Professioneel schrijven
- Het schrijfproces
- Schrijfdoelstellingen
- Schrijfdoelgroepen (SBB-analyse)
- Uitwerken van een schrijfplan (communicatieplan)
- Boodschap - tone of voice, de wijze van schrijven
- Informatiebehoeftevan de doelgroep
- AIDA de structuur van een commerciële tekst
- Het persbericht, doelgroep: de journalist of de lezer?
- Inpiratie structureren: de mindmap
Aantrekkelijk en vlot schrijven
- Correct Nederlands (grammatica, spelling en stijlfiguren)
- Formuleren en redigeren
- Schrijven afhankelijk van het gekozen communicatiemiddel (e-mail, brief, persbericht)
- lay out - huisstijl integreren
- Creatief schrijven
Verschillende tekstesoorten
- Het persbericht
- De direct mail (commerciële teksten)
- Het artikel
- Brieven
- De folder
- De nieuwsbrief
- De brochure
- De website
© ACASACO | Postbus 14187 | 3508 SG Utrecht | Kvknummer 30163454