Als ervaren leidinggevende neemt u in eerste instantie uw eigen persoonlijkheid mee, om uw medewerkers te motiveren en te stimuleren om samen organisatiedoelen te behalen. Dit betekent dat in de training IPL, u het uitgangspunt bent!
Leiderschap begint met zelfreflectie. Weten wie u bent en waarom u doet wat u doet. Maar nog belangrijker: hoe u uw gedrag en stijl van leidinggeven kunt aanpassen op de situatie en de persoon om optimaal resultaat te behalen.
Onze visie is dat mensen wel degelijk te managen zijn! Goed voorbeeld doet goed volgen (helaas geldt ook het omgekeerde…). Goed en resultaatgericht managen begint daarom bij u, de manager.
Deze training leert u om uw goede leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen, zodat u een voorbeeld bent voor uw medewerkers en krijgt wat u verdient.
Deze training is speciaal ontwikkeld voor (ervarende) leidinggevenden en managers, die zichzelf verder willen bekwamen in hun persoonlijke effectiviteit op managementgebied.
Tijdens de training IPL, volgt na een theoretisch kader telkens een praktijkgerichte en persoonlijke oefening. Hierdoor leert u de theorie toe te passen. Dit gebeurt samen met de groep, zodat u van elkaar kunt leren. Omdat het om vaardigheden gaat, trainen we aan de hand van rollenspelen op grond waarvan u feedback krijgt op uw gedrag. Soms gebeurt dit met medecursisten, soms met uw trainer.
De feedback die u krijgt is opbouwend en lerend van aard maar ook erg duidelijk en genuanceerd direct en dus: scherp! Hierdoor wordt de training voor u persoonlijk erg effectief… Naast vaardigheden, wordt er tevens stilgestaan bij theoretische achtergronden en principes. Hierdoor is deze training zowel vormend als toepassingsgericht en dus zeer effectief voor de ontwikkeling van uw managementskills.
3 dagen. Tussen de trainingsdagen zit een periode van 2 weken.
Persoonlijk leiderschap
- Inzicht en bewustwording van uw persoonlijkheid als leidinggevende
- Persoonlijke drijfveren en inspiratie
- Persoonlijke kernkwadranten
- Belemmeringen, uitdagingen en allergieën
- Persoonlijke visie en missie
- Timemanagement en delegeren
- Motivatie en betrokkenheid van medewerkers
- De rol van de manager voor wat betreft de bedrijfscultuur Inspirerend leiderschap
- Sturen van besluitvormingsprocessen
- Ontwikkelen van leiderschapsstijlen
- Invloed uitoefenen
- Synergie in samenwerkingsverbanden en spin-off creëren
- Overwinnen van weerstanden
- Win-winsituaties totstandbrengen
- Communicatie tijdens veranderingsprocessen
- functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
Communicatiestijlen en - structuren
- Communicatiemodel
- Gesprekstechnieken: feedback & assertiviteit
- Verbale en non verbale communciatie: persoonlijke afstemming
Assertief communiceren
- Wat is assertief communiceren
- assertieve communicatie, de zender
- assertieve communicatie, de ontvanger
- Verbale en non verbale kenmerken van assertief gedrag
- Toepassingen
Feedbackgesprekken
- Wat is feedback
- feedback, de zender
- feedback, de ontvanger
- Verbale en non verbale kenmerken van feedbackgesprekken
- Toepassingen
Luistervaardigheden
- Luisteren, wat is het
- Slechte en goede luistervaardigheden
- L.S.D.
- Inzicht in uw eigen luistervaardigheden
- Vraagtechnieken
- Toepassingen
Gesprekstechnieken algemeen
- Voorbereiding (paper and mind)
- Doelen
- Opbouw van gesprekken
- Gemedieerde gesprekken, do's and dont's
© ACASACO | Postbus 14187 | 3508 SG Utrecht | Kvknummer 30163454