In organisaties werken mensen samen om organisatiedoelen te realiseren. Communicatie is daarbij zeer belangrijk en dus ook uw communicatieve vaardigheden!
U moet over de juiste technieken beschikken: luisteren - (overtuigend) spreken - persoonlijke presentatie - samenvatten en onderhandelen De training PECV leert u deze technieken op een interactieve manier, waarbij uw communicatief gedrag centraal staat.
PECV is een training die iedere professional zou moeten volgen! Begrijp de motieven van uzelf (…) en uw gesprekspartner, weet hoe u overkomt en maak van uw persoonlijke communicatie een middel om uw doel te bereiken.
Iedereen die in zijn dagelijkse werkzaamheden gesprekken voert, samenwerkt met anderen en inzicht wil krijgen in zijn eigen communicatief gedrag, zodat u dit kan verbeteren en waardoor u communicatief sterker en doelgerichter overkomt in communicatieve situaties.
Tijdens de training PECV, volgt na een theoretisch kader telkens een praktijkgerichte en persoonlijke oefening. Hierdoor leert u de theorie toe te passen. Omdat het om vaardigheden gaat, trainen we aan de hand van rollenspelen op grond waarvan u feedback krijgt op uw gedrag. Soms gebeurt dit met medecursisten, soms met uw trainer.
De feedback die u krijgt is opbouwend en lerend van aard maar ook erg duidelijk en genuanceerd direct en dus: scherp! Hierdoor wordt de training voor u persoonlijk erg effectief…
Twee dagen. Tussen de trainingsdagen zit een periode van twee weken.
Communicatie
- Algemene achtergronden van communicatie: ik en de ander
- Reflectie op communicatieve vaardigheden: ontwikkelen van persoonlijke kracht
- Oppikken van signalen
- De functie van communicatie in organisatiesgekoppeld aan persoonlijke vaardigheden
Effectief communiceren
- Vaststellen van gespreksdoelen
- Communicatie wordt bepaald door de situatie, de ander en uzelf
- Communicatiestijlen en -technieken
- Regels en uitgangspunten van effectieve communicatie
- Inzicht krijgen in problemen met interpersoonlijke communicatie en oplossingen
- Verbeteren van de communicatieve houding
- Stemgebruik - inhoud & lichaamstaal (38-7-55)
Communicatiestijlen en - structuren
- Communicatiemodel
- Gesprekstechnieken: feedback & assertiviteit
- Verbale en non verbale communciatie: persoonlijke afstemming
Assertief communiceren
- Wat is assertief communiceren?
- assertieve communicatie, de zender
- assertieve communicatie, de ontvanger
- Verbale en non verbale kenmerken van assertief gedrag
- Toepassingen
Feedbackgesprekken
- Wat is feedback
- feedback, de zender
- feedback, de ontvanger
- Verbale en non verbale kenmerken van feedbackgesprekken
- Toepassingen
Luistervaardigheden
- Luisteren, wat is het
- Slechte en goede luistervaardigheden
- L.S.D.
- Inzicht in uw eigen luistervaardigheden
- Vraagtechnieken
- Toepassingen
Gesprekstechnieken algemeen
- Voorbereiding (paper and mind)
- Doelen
- Opbouw van gesprekken
- Gemedieerde gesprekken, do's and dont's
© ACASACO | Postbus 14187 | 3508 SG Utrecht | Kvknummer 30163454